Zou Sjors na dit telefoongesprek gemotiveerd zijn om snel terug te keren?……..Wat denk jij?
Welk begrip of medeleven heeft Sjors hier gehad voor zijn (vervelende) situatie?
En is Sjors aangemoedigd om zelf na te denken over zijn (gedeeltelijke) inzetbaarheid?
Negatieve uitkomst is:
- Verzuring van de werkrelatie.
- Cheffie heeft geen grip meer op de inzetbaarheid van Sjors en op de planning van het werk.
- Dit kost onnodig en (te) veel geld.
Doelgerichte communicatie bespaart!
Cheffie geeft in dit gesprek begrip en erkenning aan Sjors in zijn (vervelende) situatie. Het is een situatie die ze allebei niet willen. Niemand vindt een ziekmelding leuk.
Cheffie nodigt (door zijn vraag) Sjors uit om zelf na te denken wat hij nodig heeft en hoe Cheffie daarin kan bijdragen. Het doel is dat Sjors zijn arbeid levert, zo is dat immers in de arbeidsovereenkomst afgesproken. Sjors heeft een oprechte reden (obstakel) om zijn arbeid niet te leveren.
Waarschijnlijk kan Cheffie best iets doen en meedenken in oplossingen.
Bijvoorbeeld: Een laptop naar Sjors zijn huis brengen. Of vervoer regelen en zittend werk organiseren. Of snel (via zijn eigen netwerk) een behandelaar zoals een fysiotherapeut regelen. Sjors kan misschien zelf zijn werk overdragen en collega’s of klanten inlichten. En op het werk of vanuit huis werkzaamheden met telefoon en laptop blijven uitvoeren.
Positieve resultaat is:
- Deze manier brengt respect, verbinding en warmte in de werkrelatie.
- Cheffie houdt respectvol de regie over de inzetbaarheid.
- De kosten zijn dan terecht en stukken lager!
Ben je benieuwd naar onze tips van communiceren en kostenbesparing?
Bel: 0251-273883 of e-mail ons via: info@aandachtarbo.nl voor een passievol gesprek!
Ps. De column van april ging over de C van Communicatie.