Skip to main content

Sociale veiligheid als bedrijfscultuur?!


Herken je dit? Je komt ergens een ruimte binnen, met collega’s, en je voelt het direct; hier is het niet pluis. En dan valt het nog stil ook. Super ongemakkelijk dit. Hoe ga je daar dan mee om?


Sociale (emotionele) veiligheid is HET basisgevoel van ZIJN, waar elk mens, ongeacht de functie, in de kern behoefte aan heeft. Het creëren van een werkomgeving waarin iedereen zich welkom en gerespecteerd voelt, is van essentieel belang voor sociale veiligheid.

Het gaat niet alleen om het vermijden van pesten, discriminatie en intimidatie, wat zo netjes beschreven staat in het bedrijfsbeleid. Sociale veiligheid maak je praktisch door een transparantie sfeer, waar ruimte is voor hoor en wederhoor, waar mensen zich geaccepteerd, gerespecteerd en ondersteund voelen.

Bijvoorbeeld door deze 3 leidende principes:

Wij praten met elkaar en niet over elkaar.

Wij doen wat we zeggen en we zeggen wat we aan het doen zijn.

Wij handelen alleen vanuit “het win-win (jij blij en ik blij) of geen akkoord” principe.

 

Terug naar bovenstaande voorbeeld:

 

Ga je door in de waan van de dag en je werk? Met als gevolg dat het voort suddert, opkropt, ettert en onbenoemd cynisch in de lucht blijft hangen. Met het risico dat uiteindelijk een keertje de emotionele bom barst door een conflict of ziekmelding of iemand neemt zelf onverwachts ontslag.

 

Of kijk je even iedereen aan, je haalt diep adem en verzamelt je moed om dit ongemak bespreekbaar te maken? En je kijkt of de “lucht” te klaren is, of het cynisme om te keren is naar respect.

 

Is dit makkelijk? Nee totaal niet maar je bouwt dan wel aan de sociale veiligheid wat de werknemerstevredenheid verhoogt. Het vermindert stress, verzuim en conflicten wat uiteindelijk kostenbesparend is.

× Contact? Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday